7 din 10 români percep antreprenoriatul în relația cu statul ca pe un meci de box sau o cursă cu obstacole

  • Statul este perceput ca principalul inhibitor al inițiativei private în România
  • Cele mai mari obstacole la startul unui business sunt birocrația (27,69%) și taxele (25,75%)
  • În România, coexistă două categorii majoritare de antreprenori: cei care caută stabilitate prin business de familie și cei care urmăresc evadarea economică

CLUJ-NAPOCA, 27 noiembrie 2025 – Aproape 7 din 10 români consideră că mediul privat din România funcționează mai degrabă ca într-o luptă continuă cu sistemul, decât într-un context predictibil și favorabil, arată rezultatele unui sondaj de opinie care analizează starea reală a mediului privat românesc. Sondajul „România de zi cu zi și spiritul antreprenorial” a fost realizat în luna octombrie 2025, pe un eșantion reprezentativ de 1.033 de respondenți români, în platforma de sondare iVOX.

37% dintre respondenții sondajului descriu antreprenoriatul ca pe un meci de box, adversarul fiind statul, 32% îl văd ca pe o competiție de sărituri cu obstacole, în care antreprenorii sunt nevoiți permanent să își croiască anevoios drumul prin procedurile birocratice, în timp ce sub 1% îl percep ca pe un sport de echipă, precum fotbalul.

Pentru aproape un sfert dintre respondenți, relația dintre antreprenorii români și stat seamănă cu un joc de-a șoarecele și pisica, marcat de imprevizibil și reacții întârziate, iar 22% dintre aceștia, o asociază cu o alergare cu „frâna” trasă.

Birocrația și taxele sunt principalele blocaje ale mediului privat

Într-un ecosistem lipsit de predictibilitate, birocrația și taxarea excesivă sunt percepute drept capcanele majore pentru antreprenorii din România. Întrebați, astfel, ce este cel mai dificil la începutul unei afaceri, românii chestionați au răspuns, în proporții similare, birocrația (27,69%) și taxele (25,75%).

„Birocrația este cea mai mare taxă pe inovație; asta pe lână a fi una dintre cele mai mari probleme administrative. Fiecare inițiativă care ar putea avansa rapid ajunge să fie întârziată de proceduri fără legătură cu dezvoltarea, determinând funcționarea mediului privat românesc sub presiunea unor blocaje care consumă timp și resurse fără a produce valoare.

România are antreprenori capabili și capital disponibil; ceea ce lipsește este un cadru care să permită transformarea inițiativei în progres real”, spune Sandu Băbășan, antreprenor și investitor în serie, inițiatorul sondajului de opinie, într-un demers de a analiza, la nivel național, starea reală a mediului privat.

Dacă România ar funcționa ca o companie, respondenții consideră că ar avea nevoie de un nou board și de un nou model de business. Iar în acest scenariu, managerii români aflați la conducerea acestei companii ar schimba, în primul rând, sistemul de taxe (28,46%), modelul de business (16,55%) și politica de resurse umane a țării (16,07%). „Statul trebuie să înțeleagă că antreprenorii sunt parteneri, nu adversari, și că aceștia au nevoie să fie susținuți în mod real, aplicat. Dacă ne raportăm la acest sondaj, observăm că percepția românilor este că statul nu doar că nu ajută antreprenorii, dar abia ține ritmul”, adaugă Sandu Băbășan.

Iar acest lucru poate fi unul dintre motivele pentru care 23,52% dintre respondenți își doresc să facă suficienți bani în România cât să le permită să plece apoi din țară. În același timp, 26,04% își doresc să poată construi aici un business de familie. Cele două realități coexistente reflectă nivelul scăzut de încredere al mediului privat într-un sistem perceput ca fiind inconsistent și impredictibil.

În încercarea de a defini un model de funcționare eficient, 42,4% dintre români ar prelua modelul Țărilor Nordice, iar 27,2%, pe cel al Germaniei. Doar 6,68% dintre cei chestionați consideră România un model viabil pentru antreprenoriat. „România trebuie să-și construiască propriul model economic, unul care respectă inițiativa privată, în condițiile în care nu duce lipsă de antreprenori, ci de un mediu care să îi lase să performeze. Abia când statul va începe să renunțe la frâna de mână, inovația și creșterea vor putea accelera”, mai spune Sandu Băbășan.

Sondajul „România de zi cu zi și spiritul antreprenorial” a fost realizat utilizând metodologia CAWI – Computer Assisted Web Interviewing, implementată prin intermediul platformei online iVOX.ro și are o marjă de eroare de ±5%. Eșantionul de 1.033 de respondenți respectă structura socio-demografică a populației utilizatorilor de Internet din România. Sondajul a fost realizat la inițiativa lui Sandu Băbășan, antreprenor și investitor în serie. Acesta deține, în prezent, participații în 9 companii, iar de-a lungul timpului și-a concentrat eforturile pe dezvoltarea companiilor în care este acționar, reușind să atragă parteneri și finanțare în proiectele sale, și realizând, în paralel, mai multe exit-uri de succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top